Nowy Telegraf Warszawski

poniedziałek, 30 grudnia, 2024

Strefa Czystego Transportu. Będą ulgi dla mieszkańców, ale większy obszar

Rada Warszawy zajmie się niebawem Strefą Czystego Transportu w Warszawie. Skończyły się konsultacje społeczne – poinformował Urząd Miasta.

Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin – przypomniał ratusz. Od lipca 2024 roku nie będzie można poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Są jednak wyjątki. Od 2028 roku po strefie nie pojedziemy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata – informuje ratusz.

Są wyjątki

W wyniku konsultacji na temat strefy w Warszawie będą wyjątki dla mieszkańców oraz seniorów. Jak poinformował ratusz, niektórzy zaczną spełniać wymogi dopiero od stycznia 2028 roku. Chodzi o osoby mieszkające na obszarze objętym strefą, płacące podatki w Warszawie . Bezterminowo z wyjątków skorzystają seniorzy. Chodzi o osoby, które do końca tego roku ukończą 70 lat. Z wyjątku skorzystają pod warunkiem, że już przed przyjęciem uchwały były właścicielami pojazdów. Ulgą objęte będą też pojazdy zabytkowe. Za to teren strefy będzie większy, niż pierwotnie zakładany. Jak informuje UM St. Warszawy obszar SCT obejmie całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ. Prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni). Pragę-Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody). większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca). Mniej więcej połowa Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia) – podsumowuje ratusz.