Dla jednych wreszcie uporządkowanie parkowania w dzielnicy i miejsca postojowe dla mieszkańców. Dla innych kolejne utrudnienia dla kierujących i wyższe koszty. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku ma zwolenników i krytyków. Jedno jest pewne – od listopada mieszkańców tych rejonów czekają rewolucyjne zmiany.
Strefa SPPN na Kamionku i Saskiej Kępie ruszy w listopadzie. Już w najbliższym czasie wystartują jednak prace nad przystosowaniem poszczególnych ulic do wdrożenia strefy. Wśród mieszkańców są zwolennicy i przeciwnicy nowych rozwiązań. – Samochód to moje narzędzie pracy. Dojeżdżam do niej codziennie. Płatne parkowanie podniesie i tak wysokie koszty mojej działalności. Nie uważam też, żeby strefa zmniejszyła problem mieszkańców z parkowaniem. Przeciwnie, przez zajmowanie wielu miejsc, ograniczenia, będzie trudniej, wzrosną jedynie korki – mówi pan Mirosław, kupiec z Pragi-Południe. Nie był w swym głosie odosobniony.
Część mieszkańców protestowała
Przed wdrożeniem strefy ponad 2,5 tysiąca osób podpisało protest przeciwko SPPN. 9 marca ubiegłego roku stołeczni radni przyznali rację mieszkańcom, ale miesiąc później przegłosowała powstanie strefy. Decyzję rady uchylił ówczesny wojewoda mazowiecki, Tobiasz Bocheński. Decyzję wojewody miasto zaskarżyło, a Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał miastu rację. Ostatecznie strefa powstaje. Ma też wielu zwolenników. Oprócz urzędników i miejskich aktywistów także wielu mieszkańców dzielnicy. – Czas naprawdę uporządkować ruch w mieście. Auta, które parkowały na jezdni. Poszukiwania miejsc parkingowych czasem przez wiele godzin. Raz jechałem do marketu. Nie, żeby coś kupować, ale żeby zająć miejsce w pobliżu umówionego spotkania – mówi pan Tomasz, który pracuje na Saskiej Kępie.
Jak będzie wyglądać nowa SPPN
Na Saskiej Kępie drogowcy wyznaczą ok. 2,2 tys. miejsc postojowych, wprowadzą też inne zmiany w ruchu. Część ulic stanie się jednokierunkowa, co według Zarządu Dróg Miejskich pozwoli uzyskać dodatkowe miejsca parkingowe, w tym niektóre tylko dla mieszkańców. Powierzchnia SPPN na Saskiej Kępie to 6,1 kilometrów kwadratowych. Pojawi się tam 95 parkomatów. Strefa zajmie 64 ulice, aleje i place mające status drogi publicznej – informuje ZDM. Z kolei na Kamionku powstanie około 2 tys. miejsc postojowych. Podobnie jak na Saskiej Kępie, część ulic stanie się jednokierunkowa, co pozwoli uzyskać dodatkowe miejsca, w tym niektóre tylko dla mieszkańców. Powierzchnia SPPN na Kamionku to 9,3 kilometrów kwadratowych. Pojawi się tam 60 parkomatów. Strefa płatnego parkowania obejmie 30 ulic, alej i placów mających status drogi publicznej. Rozszerzenie SPPN na Kamionku to 30 ulic o łącznej długości 16,89 kilometrów – podaje ZDM.
Zmiany już teraz
Na Saskiej Kępie prace jeszcze nie ruszyły. Na Kamionku prace trwają na ulicach: Joselewicza i ul. Frycza-Modrzewskiego, Lubelskiej, Skaryszewskiej, Zamoyskiego, Targowej. W czwartek ruszą na Chodakowskiej, Grochowskiej, Groszowickiej, Kamionkowskiej, Mińskiej, Rondzie Waszyngtona, Terespolskiej. Poniżej harmonogram na podstawie ZDM (w porządku alfabetycznym).
Ulica Chodakowska
29.08-02.09 – etap I
29.08-02.09 – etap IV
29.08-02.09 – etap VIII
Grochowska
29.08-02.09 – etap I
29.09-02.09 – etap II
Groszowicka
29.08-02.09 – etap I
Joselewicza i ul. Frycza-Modrzewskiego
22.08-26.08 – etap I
26.08-28.08 – etap II
26.08-28.08 – etap III
22.08-26.08 – etap IV
Lubelska
22.08-26.08 – etap I
29.08-02.09 – etap I
26.08-28.08 – etap II
22.08-26.08 – etap III
22.08-26.08 – etap IV
Kamionkowska
29.08-02.09 – etap VI
Mińska
29.08-02.09 – etap I
29.08-02.09 – etap V
29.08-02.09 – etap XII
Rondo Waszyngtona
29.08-02.09 – etap I
Skaryszewska
22.08-26.08 – etap I
26.08-28.08 – etap II
22.08-26.08 – etap III
Targowa
22.08-26.08 – etap I
26.08-28.08 – etap II
Terespolska
29.8 – 02.09 I
29.08-02.09 2
Zamoyskiego
22.08-26.08 – etap I
26.08-28.08 – etap II
Żupnicza
22.08-26.08 – etap I
26.08-28.08 – etap II
22.08-26.08 – etap III
26.08-28.08 – etap IV
26.08-28.08 – etap V
(źródło: Wł, NTW, ZDM, mat. pras.)