czwartek, 19 września, 2024

Potrąceń znacznie mniej, ofiar śmiertelnych również. Bezpieczniej na „zebrach”

Liczba najechań na osoby przechodzące przez przejścia dla pieszych w roku 2023 wyniosła 105. To rekord, mniej niż nawet w czasie pandemii, gdy natężenie ruchu było znacznie mniejsze. Oto kolejne dane z raportu BRD – o bezpieczeństwie ruchu drogowego.

Piesi to tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Najbardziej narażeni na tragiczne skutki wypadków. Nie mają żadnej osłony, która chroniłaby ich przed obrażeniami. Zarząd Dróg Miejskich podał kolejne dane z raportu BRD. Liczba najechań na dla pieszych w Warszawie bardzo spadła.

Jak przypomniał ZDM, od kilku lat drogowcy odnotowują wyraźny spadek liczby najechań. Wpłynął na to audyt przejść dla pieszych i ich przebudowy i remonty, uwzględniający uwagi kontrolerów. Podczas gdy w 2016 było najechań 271, w okresie pandemii nastąpił wyraźny spadek wypadków na przejściach. W roku 2020 najechań było 125, a w 2021 – 119. Drogowcy przestrzegali wówczas, że czas pandemii jest niemiarodajny, z uwagi na mniejsze natężenie w ruchu. Potwierdziło się to w 2022 roku, gdy liczba najechań wzrosła do 143. Kolejny rok przyniósł jednak gwałtowny spadek. Liczba najechań w roku 2023 wyniosła 105. I była mniejsza nie tylko niż w roku 2022, nie tylko w rekordowych latach poprzedniej dekady, ale nawet mniejsza niż w latach pandemicznych – podkreśla ZDM. Jak dodają drogowcy, kluczowe dla poprawy sytuacji są wprowadzane zmiany na przejściach. To budowa sygnalizacji na wybranych „zebrach” oraz doświetlenia i budowa wyniesionych przejść na przeprawach bez sygnalizacji świetlnej.

Do takich wypadków dochodzi najczęściej

Jak informuje ZDM, mimo zmian wciąż zdarzają się również wypadki z pieszymi na przejściach wyposażonych w światła. W 2023 roku odnotowano 33 takie zdarzenia. W 2022 roku było ich 54, o 21 więcej. Dochodziło też do wypadków na przejściach podczas skrętu z drogi głównej. W ubiegłym roku było 20 takich potrąceń.  6 przy skręcie w lewo i 14 przy skręcie w prawo. Jak przypomina ZDM, w takich sytuacjach piesi i kierowcy mają zielone światło równocześnie. W roku 2022 takich wypadków było 39. Jak podkreśla ZDM, najechania na przejściach dla pieszych to stanowią ponad połowę (55,6 proc.) wszystkich wypadków z udziałem pieszych w 2023 roku. Za 87,3 proc. wszystkich wypadków z udziałem pieszych odpowiadali kierowcy. Najczęstszą przyczyną wypadków było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – wynika z opublikowanego przez ZDM raportu BRD. Według danych spadła nie tylko liczba potrąceń, ale i wypadków śmiertelnych, w których ofiarami są piesi.

Mniej wypadków, mniej ofiar

Raport BRD skazuje na wyraźną poprawę. A podane liczby rok po roku naprawdę robią wrażenie. I tak, jak informuje ZDM, w roku 2015 doszło w stolicy do 250 potrąceń na przejściach dla pieszych. Rok później ich liczba wzrosła do 271. W roku 2017 spadła do 256. Z kolei w roku 2018 znów się zmniejszyła, do 240. Rok 2019 to już wyraźny spadek, do 178. Lata pandemiczne 2020 i 2021 to kolejno 121 i 119 potrąceń, jednak przy znacznie mniejszym natężeniu ruchu. W roku 2022 nastąpił więc wzrost do 143, ale w 2023 spadek do 105. Jak podkreślają drogowcy, w ciągu pięciu lat liczba potrąceń na przejściach dla pieszych w stolicy spadła aż o prawie 60 proc. Zmniejszyła się też liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych. W 2018 roku na stołecznych przejściach dla pieszych zginęło 16 osób. A w 2023 roku 6 – podsumowuje ZDM.

(źródło: ZDM, mat. pras.)

REKLAMA

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WIĘCEJ

WIĘCEJ W TELEGRAFIE

- Advertisement -spot_img