poniedziałek, 28 października, 2024

Warszawa jedynym polskim miastem, wymienianym w rankingu globalnych marek

Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach.

Warszawa jako jedyne polskie miasto znalazła się w rankingu Brand Finance City Index, zestawieniu 100 miast w Europie i na świecie, które porównuje rozpoznawalność ich marek. Stolicę Polski wyprzedziły nie tylko światowe metropolie takie jak Londyn, Nowy Jork czy Paryż, ale też inne miasta z regionu. – Warszawa ma niestety mniej rozpoznawalną markę globalnie niż Praga albo Budapeszt, dlatego też znajduje się na niższej pozycji w tym rankingu – mówi Konrad Jagodziński, dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.Warszawa zajęła 62. miejsce w rankingu Brand Finance City Index, który mierzy rozpoznawalność marek miast i ich znaczenie na arenie międzynarodowej. W ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2023 roku wśród blisko 15 tys. osób w 20 krajach świata zdobyła 62,9 pkt.

Co było brane pod uwagę?

W badaniu miast wzięto pod uwagę siedem kryteriów: ocenę miasta jako miejsca do życia, pracy biurowej, pracy zdalnej, studiowania, spędzenia emerytury, inwestowania czy w końcu – podróżowania, zwiedzania danego miasta. Indeks umieścił na pierwszym miejscu Londyn jako najlepszą markę miasta na świecie (84,6 pkt), na kolejnych miejscach na podium znalazły się Nowy Jork i Paryż (odpowiednio 83 i 79,7 pkt). Pierwszą piątkę zamykają Los Angeles i Sydney z punktacją 78,6 i 77,9 pkt.– Warszawa to jedyne polskie miastow rankingu Brand Finance City Index Wśród 100 miast z całego świata sklasyfikowanych w tym badaniu zbadaliśmy opinie jedynie na temat tych największych – zarówno pod względem liczby ludności, jak również znaczenia tych miast na arenie międzynarodowej. Stąd też uwzględnienie jedynie Warszawy z naszego kraju oraz kilku miast z regionu, m.in. Pragi, Budapesztu, Bukaresztu czy Zagrzebia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Konrad Jagodziński.

Warszawa na tle miast regionu jest w połowie stawki. Wyprzedziły ją Praga i Budapeszt, które uplasowały się kolejno na 49. i 51. miejscu (z punktacją ok. 65 pkt). Ich marka okazała się silniejsza, choć w niektórych aspektach to właśnie stolica Polski była mocniejsza. Z kolei Bukareszt znalazł się na 68. pozycji z 60,5 pkt, a Zagrzeb na 86. miejscu z 57,2 pkt. Berlin zajął 18. pozycję z blisko 72 pkt. 99. lokatę zajął Kijów. Respondenci docenili walory Warszawy w takich kategoriach jak zarządzanie, biznes i inwestycje czy edukacja i nauka. We wszystkich trzech kategoriach Warszawa miała wyższe oceny niż Praga czy Budapeszt. Te miasta cieszą się z kolei większą popularnością jako miejsce na weekend, podróże, zwiedzanie. Warszawa jest postrzegana coraz bardziej jako lokalny hub inwestycyjny, biznesowy, finansowy. Tak kształtuje się wizerunek marki miasta wśród respondentów na całym świecie – wyjaśnia dyrektor ds. marek państw i miast z firmy Brand Finance.

Sposób na promocję marki

Warszawa zajęła 22. miejsce na świecie w obszarze zarządzania. Uzyskała wysokie oceny w zakresie udziału obywateli w rządzeniu, łatwości w uzyskaniu wizy, stopnia biurokracji. Wysokie były oceny uczelni publicznych. W kategorii biznes i inwestycje stolica wyprzedziła Pragę i Budapeszt. Niewykluczone, że w przyszłości w zestawieniu będzie więcej miast. To zwiększy szansę na pojawienie się w nim innych polskich metropolii. Jak podkreśla ekspert, trafienie do rankingu może pozytywnie wpłynąć na wizerunek miasta na świecie. – Badanie Brand Finance City Index oferuje najgłębsze zrozumienie marki miasta spośród wszystkich podobnych badań. Patrzy bowiem na siedem różnych obszarów. To analiza 45 atrybutów marki miasta. Znalezienie się w takim rankingu oferuje miastom, głębsze zrozumienie tego, co ludzie na całym świecie o nich myślą. To znakomity sposób na poprawienie strategii promocji marki miasta. Pozycjonowanie go w sposób bardziej efektywny. Szansa na uzyskanie korzyści gospodarczych płynących z nowych inwestycji. Napływu talentów czy turystów – podkreśla Konrad Jagodziński.
(Newseria)

REKLAMA

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WIĘCEJ

WIĘCEJ W TELEGRAFIE

- Advertisement -spot_img