czwartek, 24 października, 2024

Najczęstsza, bardzo ciężka i tajemnicza choroba serca

Niewydolność serca to jedna z najczęstszych chorób kardiologicznych. Pacjenci wciąż mało o niej wiedzą.

W Polsce z niewydolnością serca żyje ok. 1,2 mln osób. Większość z nich do lekarza zgłasza się z już zaawansowaną postacią tej choroby, co powoduje przedwczesną śmiertelność. Dlatego w ramach kampanii „Za głosem serca”, z okazji obchodzonego w dniach 17–23 kwietnia Tygodnia dla Serca, przypominamy o objawach choroby oraz zapowiadamy nowy cykl spotkań edukacyjnych.

Niewydolność serca – objawy choroby

Choroby układu sercowo-naczyniowego są jednym z największych problemów zdrowotnych. Główną przyczyną zgonów zarówno w Polsce, jak i całej Europie. Krańcowym stadium wielu z nich jest właśnie niewydolność serca. Schorzenie, w którym serce nie jest w stanie przepompować ilości krwi wystarczającej do zaspokojenia potrzeb organizmu. W praktyce oznacza to problemy z krążeniem i niedotlenieniem z powodu mniejszej ilości tlenu dostarczanego do tkanek i narządów. Najczęstsze objawy niewydolności serca to duszność, osłabienie i zwiększona męczliwość. Symptomy mogą nasilać się stopniowo. Dlatego pacjenci nierzadko postrzegają je jako związane z wiekiem. Z czasem chorzy skarżą się na trudności w wykonywaniu najprostszych czynności życiowych. Dużym wyzwaniem bywają dla nich codzienne obowiązki. Takie jak zrobienie prania, czy zakupów. Kolejnym symptomem mogą być też obrzęki dolnych partii nóg czy kostek. Przyrost masy ciała w wyniku zatrzymywania płynów w organizmie oraz utrata apetytu. Jest ona wynikiem przewodnienia.

Problemy nie tylko fizyczne

Jak alarmują eksperci, poza problemami zdrowia fizycznego przy niewydolności serca mogą wystąpić również problemy zdrowia psychicznego. Niestabilność emocjonalna, agresja, depresja, stany lękowe, strach i stres związany z koniecznością coraz częstszych hospitalizacji w zaostrzeniach choroby. Eksperci zwracają uwagę na ogromną rolę profilaktyki i edukacji zdrowotnej, która może się przyczynić do poprawy sytuacji. Dlatego powstała kampania „Za głosem serca”. Łącząc siły organizacji pacjentów, ma na celu upowszechnienie wiedzy o niewydolności serca wśród społeczeństwa. W ramach kampanii prowadzone są działania medialne. Zaplanowano również bezpośrednie spotkania z pacjentami w różnych rejonach kraju. Z tego względu do partnerów kampanii dołączyła właśnie kolejna organizacja – Fundacja „Z sercem do Pacjenta” działająca pod patronatem American Heart of Poland. „Wyszliśmy z inicjatywą spotkań w klubach seniora, w których będą mogli uczestniczyć seniorzy. Ale nie tylko – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Kaźmierczak, dyrektor medyczny i członek zarządu American Heart of Poland.

Niełatwa zmiana stylu życia

„Na takie spotkania zapraszamy specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Są oni w stanie przedstawić tematy związane z profilaktyką pierwotną i wtórną chorób układu krążenia. Wydaje się, że właśnie taka forma bezpośredniego kontaktu – zwłaszcza dla osób w starszym wieku – jest dobrym rozwiązaniem. Początkiem edukacji pacjenta często okazuje się dopiero moment diagnozy. Wiele osób zaczyna wówczas patrzeć na swoje życie przez pryzmat ograniczeń, które zostaną podyktowane chorobą. Diagnoza wymusza również przyswojenie i wdrożenie w praktyce zachowań związanych z leczeniem i zmianą stylu życia. Zmiana stylu życia to przede wszystkim stosowanie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej. Są one jednymi z fundamentów leczenia pacjentów z niewydolnością serca. Praca nad zmianą nawyków nie jest jednak szybka ani łatwa. Wielu pacjentów ma problem ze znalezieniem rzetelnych źródeł informacji na temat swojej choroby i zaleceń, które jej dotyczą. „Bardzo mocno uczulamy, żeby czerpać tę wiedzę z wiarygodnych źródeł” – podkreślają eksperci.

Strony dedykowane chorobom serca

W internecie są strony dedykowane schorzeniom kardiologicznym, w tym niewydolności serca. Prowadzą je towarzystwa naukowe, stowarzyszenia pacjentów. Są też prowadzone pod patronatem tych organizacji akcje. Czy dedykowane kampanie, w których udział biorą eksperci. Np.strona kampanii „Za głosem serca” – mówi Agnieszka Wołczenko, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce”. Kampania „Za głosem serca” jest inicjatywą organizacji pacjentów oraz ekspertów nauk o zdrowiu. Chcą oni wzmacniać kompetencje zdrowotne społeczeństwa oraz podnosić świadomość na temat chorób kardiologicznych, m.in. niewydolności serca. W ramach kampanii podejmowane są działania skierowane do społeczeństwa, pacjentów i ich bliskich. Obejmują one m.in.: cykl spotkań edukacyjnych propagujących wiedzę na temat choroby. Materiały edukacyjne oraz aktywności w przestrzeni publicznej. W ramach kampanii siły połączyły różne organizacje. Ogólnopolskie Stowarzyszenie „EcoSerce”, Polskie Towarzystwo Osób z Niewydolnością Serca, Fundacja Obywatele Zdrowo Zaangażowani, Fundacja „Z sercem do Pacjenta”. A także firma Boehringer Ingelheim.

(Newseria)

REKLAMA

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WIĘCEJ

WIĘCEJ W TELEGRAFIE

- Advertisement -spot_img