7 kilometrów nowego torowiska, szybszy i sprawniejszy dojazd do Śródmieścia i innych rejonów Warszawy. We wtorek, 29 października, po wielu trudnych miesiącach budowy i utrudnień, ruszyła linia tramwajowa do Wilanowa.
Od wtorku, 29 października pasażerowie mogą jechać nową trasą tramwajową przez Dolny Mokotów do Wilanowa. Jak podkreśla Zarzad Transportu Miejskiego na stronie Warszawski Transport Publiczny, zasadnicze zmiany drogowcy nastąpią 16 listopada. ZTM/WTP przypomina, że linia tramwajowa do Wilanowa to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. Połączy intensywnie rozbudowującą się część Wilanowa oraz osiedla wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej z trasą wzdłuż Puławskiej i Marszałkowskiej. Po otwarciu nowej trasy będą zmiany w układzie linii tramwajowych i autobusowych obsługujących Śródmieście, Dolny i Górny Mokotów, Wilanów, Ursynów. Tramwaje zastąpią część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z nową trasą tramwajową. Autobusy z kolei zapewnią dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie. M.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia, Zawad, Kępy Zawadowskiej. Zmiany obejmą również Powiśle, Powsin, Ursynów. A także Wawer. Autobusy linii 319 będą kursowały przez cały dzień – podkreśla ZTM/WTP.
Zmiany w komunikacji
Połączenia na trasie do Wilanowa obsłużą trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19. Łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach). Po wprowadzeniu priorytetów dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie poniżej 30 minut – informuje ZTM/WTP. Wprowadzanie nowych tras będzie rozłożone w czasie. Z chwilą otwarcia trasy na tory wyruszyły tramwaje linii 14 i 16 a przestaly jeździć 35. W kolejnym etapie zakończy się kursowanie autobusów linii 522 oraz 519 na trasie skróconej, między Śródmieściem i Wilanowem – informuje ZTM/WTP.
Jak pojedzie tramwaj do Wilanowa
Zasadnicze zmiany nastąpią 16 listopada – podkreśla ZTM/WTP. „Dziewiętnastka” pojawi się na przystankach po otwarciu odcinka trasy do pętli Stegny. Jak przypomina ZTM/WTP, nowa trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową. Ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy J. Gagarina i nią do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. W kierunku Miasteczka Wilanów składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i J. Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską, Jana III Sobieskiego i Aleją Rzeczypospolitej. Dojadą do przystanku końcowego o nazwie Miasteczko Wilanów u zbiegu alei Rzeczypospolitej i ulicy A. Branickiego. W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 nowych przystankach. Przewidziany czas przejazdu po zakończeniu całej inwestycji będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej dzięki sterowaniu sygnalizacja świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach. Wyniesie okolo 30 minut.
Nowe/stare linie
Tramwaj do Wilanowa obsłużą linie 14, 16, niebawem 19. „Czternastka” do Wilanowa wraca po ponad półwieczu. Zapewnia dojazd do stacji metra Politechnika oraz na Ochotę. 29 października wróciła też linia 16. To podstawowa linia na całej trasie do Wilanowa. Połączy Wilanów ze ścisłym centrum oraz Bielanami. Tramwaje dowiozą pasażerów na ulicę Marszałkowską, gdzie będzie możliwość przesiadki. Pojaddą co 4 minuty w godzinach szczytu. Linia 16 zastąpi linię 35. Na warszawskie tory wroci także linia 19. Tramwajarze uruchomią ją wraz z oddaniem do użytku odcinka trasy od ulicy Jana III Sobieskiego przez ulicę św. Bonifacego do pętli Stegny. Wraz z linią 33 będzie stanowiła główny dojazd z Bielan i Żoliborza w al. Jana Pawła II. Różnić się będzie w końcowym odcinku trasy – linia 33 będzie obsługiwać, jak obecnie, odcinek ulicy Wólczyńskiej, a tramwaje 19 wyruszą z Nowego Bemowa (gdzie zastąpią linię 35).
Trasy linii 14, 16 i 19
Linie tramwajowe jadące do Wilanowa pojadą następującymi trasami. Linia 14: BANACHA – S. Banacha – Grójecka – pl. G. Narutowicza – ul. Filtrowa – L. Krzywickiego – Nowowiejska – pl. Zbawiciela. Dalej ul. Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – ul. Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej – MIASTECZKO WILANÓW. Trasa linii 16: PIASKI – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – ul. Stawki – gen. W. Andersa – pl. Bankowy. Następnie ul. Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – ul. Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej – MIASTECZKO WILANÓW. Połowa kursów realizowanych na trasie skróconej do ulicy Stawki: MURANOWSKA – gen. W. Andersa – … – MIASTECZKO WILANÓW. Trasa Linii 19: NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – T. Chałubińskiego. Dlalej al. Niepodległości – Nowowiejska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – św. Bonifacego – STEGNY. Tramwaje te pojadą po otwarciu odnogi do petli Stegny – podsumowuje ZTM/WTP.
(zrodlo: ZTM/WTP)