wtorek, 15 października, 2024

Rok 2024 z fundamentalną zmianą. Od lipca starym dieslem już nie pojedziesz

Poprawi jakość powietrza w stolicy, czy uderzy w najbiedniejszych i spowoduje problem z samochodami na obrzeżach? Strefa Czystego Transportu budzi emocje. Nie ulega jednak wątpliwości, że o 180 stopni zmieni życie warszawiaków.

7 grudnia 2023 roku Rada Warszawy zdecydowała o powstaniu Strefy Czystego Transportu.  Obejmie ona centralne dzielnice Warszawy, całe Śródmieście, Pragę-Północ i Żoliborz. Większość Pragi-Południe, Ochoty, Mokotowa, połowę Woli. Od 1 lipca 2024 roku do strefy nie można będzie wjechać samochodami benzynowymi starszymi niż 27 lat (rok produkcji 1997) oraz pojazdami z silnikiem diesla starszymi niż 18 lat (rok produkcji 2006). Przez pierwsze lata będą wyjątki – ograniczenia nie obejmą mieszkańców Warszawy płacących podatki w stolicy, seniorów, którzy do 7 grudnia ukończyli 70 lat oraz właścicieli pojazdów zabytkowych.

Osoby płacące podatki w Warszawie ograniczenia strefy obejmą od stycznia 2028. Zakaz wjazdu do strefy obejmie wtedy pojazdy benzynowe starsze niż 22 lata i diesle starsze niż 13 lat. Od roku 2029 będzie to kolejno 20 i 11 lat, a od 2030 17 i 11. Zwolennicy strefy argumentują, że poprawi się jakość powietrza w stolicy. Przeciwnicy, że ograniczenia uderzą w osoby mniej zamożne, których nie stać na nowsze auta. Obawy innego typu mają mieszkańcy dzielnic leżących na pograniczu strefy. Ich zdaniem właściciele starych aut będą masowo zostawiać swoje pojazdy na ich terenie, co pogorszy sytuację parkingową oraz poprawi powietrze w centrum, ale pogorszy na obrzeżach. Kara za złamanie zakazu wyniesie 500 złotych.

Pozytyw stref: Czystsze powietrze

Jak przypomina ratusz, po wprowadzeniu SCT w wielu miastach spadła ilość szkodliwych substancji. W Londynie o 46 proc., Brukseli o 25, a w Paryżu o 23.

Głosy niepokoju. Problem na obrzeżach?

Według przeciwników SCT stracą osoby, których nie stać na nowsze auta. Mieszkańcy granicy strefy obawiają się, że ich okolicę zaleje mnóstwo samochodów.

Będą ulgi. Zabytki wyłączone

Na pierwszym etapie SCT będą ulgi, które obejmą m.in. właścicieli pojazdów zabytkowych, osoby starsze, mieszkańców Warszawy płacących w niej podatki.

REKLAMA

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

WIĘCEJ

WIĘCEJ W TELEGRAFIE

- Advertisement -spot_img