Od lipca 2024 roku do Śródmieścia i centralnych dzielnic Warszawy nie wjedziemy pojazdami benzynowymi starszymi niż 27 lat oraz tymi z silnikami Diesla powyżej 18 lat. Radni przegłosowali w czwartek utworzenia w mieście Strefy Czystego Transportu.
Sesja miała burzliwy przebieg – na obrady nie udało się wejść przeciwnikom strefy. Zwolennicy byli, przynieśli transparenty. Argumentem za utworzeniem obszaru, w którym nie będzie można poruszać się najbardziej nieekologicznymi pojazdami jest poprawa jakości powietrza. Argumenty drugiej strony to przede wszystkim wykluczenie biedniejszych mieszkańców, których nie stać na droższe, nowe i bardziej ekologiczne pojazdy. Za strefą głosowali radni Koalicji Obywatelskiej, przeciwko był PiS.
Zakaz, ale na razie z wyjątkami
Radni w czwartek podjęli decyzję – będzie Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Do Śródmieścia i do centralnych dzielnic nie wjedziemy starymi samochodami. Jak informuje stołeczny ratusz, od lipca 2024 roku po strefie nie będzie można jeździć starszym niż 18 lat samochodem z silnikiem Diesla i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Do końca 2027 roku z zasad tych zwolnieni będą jednak mieszkańcy SCT oraz wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Ich zasady strefy zaczną obowiązywać dopiero na kolejnym etapie – od stycznia 2028 roku. Wtedy też jednak zasady będą ostrzejsze – do strefy nie wjedziemy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Z przepisów strefy zwolnieni są seniorzy – osoby, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat oraz do momentu przyjęcia uchwały o SCT były właścicielami pojazdu. Kar nie poniosą też właściciele aut zabytkowych – przypomina stołeczny ratusz.
Granice strefy
A same kary są dotkliwe. Za złamanie zakazu poruszania się po Strefie Czystego Transportu grzywna wynosi 500 złotych. Strefa Czystego Transportu zacznie działać od lipca 2024 roku. Jak przypomina Urząd Miasta Warszawa, SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica przebiegnie aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej. Dalej liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych. Potem Mostem Łazienkowskim, aleją Armii Ludowej, ulicą Wawelską. Ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”. Wreszcie Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia. Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą poza poza strefą czystego transportu. Szerzej o strefie napiszemy w najbliższym wydaniu naszej gazety.
(źródło: UM Warszawa, NTW)