Koniec z porzuconymi hulajnogami na chodnikach, nadmierną ich prędkością i poruszaniem się wszędzie, gdzie się da. 20 maja mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.
E-hulajnogi, które na ulicach Warszawy pojawiły się trzy lata temu, zyskały ogromną popularność. Jednak stały się też źródłem poważnych problemów, głownie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Źródłem tych problemów był brak odpowiednich przepisów, określających czym jest e-hulajnoga, gdzie może się poruszać i parkować. Nowe przepisy mają to zmienić.
Ustawa o e-hulajnogach wejdzie w życie 20 maja. Zarząd Dróg Miejskich przygotował propozycje nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej, zgodnych z nowymi przepisami. Uporządkowane mają zostać między innymi zasady parkowania – hulajnogi elektryczne będzie można parkować tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Zgodnie z zapisami ustawy, pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Osobną kwestią jest prędkość e-hulajnóg. Zgodnie z ustawą, nie mogą się one poruszać szybciej niż 20 km/h. „Miasto oczekuje, że e-hulajnogi oferowane do wypożyczenia nie będą umożliwiały przekroczenia tej prędkości(…) Będziemy również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych. ZDM planuje też stworzenie tzw. stref wyłączonych, czyli miejsc, gdzie nie będzie można wjechać hulajnogą, podobnie jak dziś nie można tam wjechać rowerem. „Dotyczy to choćby Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów” – podsumowuje ZDM.
(źródło: ZDM)