Nowy Telegraf Warszawski

poniedziałek, 9 grudnia, 2024

Po 24 latach pierwszy pociąg na stacji Warszawa Główna

Po 24 latach czynna na nowo. Kolejarze, pasażerowie, pasjonaci kolei przybyli w niedzielę na stację Warszawa Główna. Gdzie po blisko ćwierćwieczu wjechał pierwszy pociąg obsługujący pasażerów. 

fot. WIstula/Wikipedia By Wistula – Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10734891

„Na stację Warszawa Główna po 24 latach wjedzie pierwszy pociąg. Stacja ponownie będzie obsługiwała pasażerów w stolicy. Pociąg ŁKA sprinter Fabrykant ze stacji Łódź Fabryczna wjedzie na tor dugi przy peronie drugim” – taki komunikat popłynął w niedzielny poranek z megafonów na stacji Warszawa-Główna. Pociąg pojawił się o 8.39.  Po blisko ćwierćwieczu stacja jest znów dostępna dla podróżnych. Wprawdzie są  tylko dwa perony i stacja jest  dość skromna, odegrać ma istotną rolę w odciążeniu warszawskiego transportu kolejowego w czasie remontu dw. Warszawa Zachodnia oraz linii średnicowej. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, na stacji  przewidziano kilkanaście połączeń Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna, Łowicza, Sochaczewa. „Otwarcie stacji Warszawa Główna pozwoli na rozkładowe prowadzenie ruchu pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia oraz prac na linii średnicowej. Stacja zwiększy możliwości podróży koleją w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego” – informują PKP PLK. „Na stacji Warszawa Główna są dwa nowe perony, na które dojdziemy od ul. Towarowej. Zamontowane jest oświetlenie oraz wiaty. Podróże z „nowej” stacji ułatwi czytelne oznakowanie oraz umieszczone w gablotach dodatkowe informacje i rozkłady jazdy” – przypominają kolejarze. Stacja Warszawa Główna była najważniejszym dworcem w tej części stolicy do czasu oddania do użytku stacji Warszawa Centralna w 1975 roku. Przez ostatnie 24 lata była zamknięta dla pasażerów. (az)