Nowy Telegraf Warszawski

poniedziałek, 9 grudnia, 2024

WKD znów najpunktualniejsza

Warszawska Kolej Dojazdowa od lat jest uważana za jedną z najpunktualniejszych. Tym razem wygrała w ogólnopolskim rankingu.

Stacja WKD Warszawa Reduta Ordona fot. Jan Stradowski/Wikipedia Autorstwa Jan Stradowski – Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3543182

Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, Warszawska Kolej Dojazdowa w IV kwartale 2020 r. była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, uzyskując wskaźnik punktualności na poziomie 99,52 proc. Na drugim miejscu uplasowała się spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 98,77 proc., natomiast na trzecim miejscu przedsiębiorstwo Usedomer Baderbahn z wynikiem 98,28 proc. Historia kolei dojazdowych w stolicy wynosi 100 lat. Po odzyskaniu niepodległości właściciele parowych kolejek wąskotorowych wpadli na pomysł powołania kolei elektrycznej, normalnotorowej. Pierwsze próby zakończyły się fiaskiem. W roku 1927 powstała Elektryczna Kolej Dojazdowa, prekursor obecnej WKD. EKD była prywatnym przewoźnikiem w okresie przedwojennymi w czasie okupacji, po Powstaniu Warszawskim to kolejką EKD spora część warszawiaków została przewieziona do obozu przejściowego w Pruszkowie. W 1947 roku przedsiębiorstwo znacjonalizowano i zmieniono jego nazwę na Warszawska Kolej Dojazdowa. W roku 2000 WKD zostało przekształcone w spółkę PKP – Warszawska Kolej Dojazdowa. W roku 2007 spółka została przejęta przez samorząd mazowsza i siedmiu gmin, na których znajduje się infrastruktura WKD. Od 2008 roku spółka działa jako Warszawska Kolej Dojazdowa. Pociągi WKD jeżdżą dwoma trasami: A1 relacji Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna/Grodzisk Mazowiecki Radońska i z powrotem oraz Milanówek Grudów – Warszawa Śródmieście WKD i A12 relacji Warszawa Śródmieście WKD/Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów.

(Warszawski Serwis Prasowy, media)